Dla dziecka

W naszym przedszkolu robimy wszystko, by umożliwić i ułatwić dziecku harmonijny rozwój. Rozumiemy, jak ważne i potrzebne jest dostarczanie odpowiednich bodźców i doświadczeń, tworzenie sytuacji edukacyjnych, uczenie samodzielności, pewności siebie i umiejętności komunikowania się z innymi (rówieśnikami i dorosłymi).

Czasem jednak to nie wystarcza. Dlatego też nasze nauczycielki systematycznie i bardzo uważnie obserwują rozwój dziecka. Dzięki temu, oraz posiadanej fachowej wiedzy, bardzo szybko reagują na wszelkie trudności dzieci.

W przedszkolu zatrudniona jest psycholog Pani Ania, która dwa razy w tygodniu prowadzi indywidualne zajęcia z potrzebującymi wsparcia dziećmi oraz prowadzi obserwacje w grupach.
Stale współpracujemy też z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną (ZPPP nr 1), by szybko i dokładnie zdiagnozować wszelkie trudności dzieci – od nieśmiałości, poprzez problemy logopedyczne aż do diagnozy spektrum autyzmu.

Dzieciom, które wymagają wsparcia specjalistów, jesteśmy w stanie zaoferować niektóre ze wskazanych zajęć (oczywiście na podstawie wskazań zawartych w otrzymanych dokumentach – np. Orzeczeniu o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka itp.)

Nad prawidłowym przebiegiem rozwoju mowy czuwa logopeda – Pan Maciek, który na początku każdego roku szkolnego przeprowadza przesiewowe badania w grupach 4, 5 i 6-latków (maluszkom dajemy czas na adaptację – ich diagnoza przeprowadzana jest w drugim semestrze). Po wytypowaniu dzieci wymagających ćwiczeń wzmacniających aparat mowy oraz ustaleniu współpracy z Rodzicami, dzieci rozpoczynają zajęcia. Bardzo ważna jest tutaj współpraca Rodziców dziecka z panem Maćkiem, gdyż wspieranie rozwoju mowy wymaga skoordynowanych, systematycznych ale bardzo łatwych i przyjemnych ćwiczeń w domu. Poza tym we wszystkich grupach w tzw. „wolnych chwilach” prowadzone są zabawy artykulacyjne „Gimnastyka buzi i języka”.

Jeżeli w dokumentach otrzymanych z poradni są wskazania do zajęć z zakresu integracji sensorycznej (SI), to zadania z tego zakresu przejmują Pani Renatka oraz Pani Emilka. Posiadamy salę, którą udało się dostosować do tego typu działań. Zabawy, jakie organizuje pani Renatka dla każdego dziecka są tak atrakcyjne, że każdy z przedszkolaków i personelu chętnie brałby w nich udział. Sala ta jest też świetnym miejscem do prowadzenia przez nauczycielki dodatkowej aktywności ruchowej skierowanej na wzmacnianie mięśni głębokich i posturalnych – a to zapobiega wadom postawy. Ponadto cały personel zwraca szczególną uwagę na kształtowanie wśród dzieci nawyku dbania o własne zdrowie.

Nad prawidłowym przebiegiem rozwoju dzieci czuwa druga Pani Emilka – pedagog specjalny. Jej zadaniem jest prowadzenie indywidualnych zajęć i zabaw z dziećmi oraz wspieranie wszystkich nauczycielek w grupach. Dzięki jej fachowej, wszechstronnej wiedzy, pełnemu zaangażowaniu w pracę oraz niestającej chęci niesienia pomocy, nasi podopieczni mają zapewnione wsparcie w pokonywaniu własnych trudności.
Ponadto Pani Emilka zgłosiła nasze przedszkole (jedyne w Warszawie) do super fajnego projektu fundacji Orange pt. „MegaMisja dla przedszkoli„, który ma na celu wzmocnić kompetencje społeczne , pomaga budować zdrowe postawy i nawyki , potrzebne by zmierzyć się z wyzwaniami , jakie spotykają dzieci w świecie pełnym technologii.

W najstarszej grupie Pani Kasia prowadzi specjalne zajęcia zgodnie z założeniami programu „Przyjaciele Zippiego”. Ma on celu promocję zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia małych dzieci, poprzez rozwój ich umiejętności komunikacyjnych i społecznych, ułatwiających  dobre funkcjonowanie w grupie, nawiązywanie przyjaźni, radzenie sobie z problemami i trudnościami.

Mamy też możliwość prowadzenia indywidualnych zajęć z zakresu Terapii Ręki. Czy wiedzieli Państwo, że proces nauki pisania/rysowania zaczyna się od dobrej pracy mięśni brzucha??? … A jednak!
Pani Kasia – po uzyskaniu certyfikatu trenera terapii ręki – może wspierać dzieci w nabywaniu umiejętności poprawnego i „nie męczącego” trzymania narzędzia pisarskiego. Dzięki temu pierwsze kroki w pisaniu liter kojarzą się dzieciom z przyjemnością. Nie znaczy to, że pozostałe nauczycielki ignorują ten temat. Wiedza z zakresu rozwoju fizycznego dziecka i kolejności osiągania kolejnych etapów umiejętności grafomotorycznych to jeden z podstawowych wymogów na studiach pedagogicznych. Pomoc terapeuty potrzebna jest tylko wtedy, gdy codzienna praca nauczycieli nie jest w stanie zrekompensować trudności dzieci.

Ponadto, wszystkie – w miarę możliwości organizacyjnych – stale uczestniczymy w wielu szkoleniach i kursach doskonalących ich kompetencje pedagogiczne, tak, by nasza praca dawała jak najlepsze rezultaty i wspierała harmonijny rozwój dzieci.