„Zwinna edukacja”

Nasze Przedszkole przystąpiło do realizacji innowacyjnego projektu
Fundacji „Szkoła Bez Ocen. Zwinna i nowoczesna edukacja”. Gotowe pakiety edukacyjne są już przeszłością na rzecz tworzenia własnych „książek” w procesie edukacji przedszkolnej. Tu, nauczyciel jest mentorem dziecka organizującym dogodne warunki i proces nauczania poprzez zabawę. Dziecko obserwuje, poszukuje informacji, myśli, zastanawia się. Z pomocą sugestii mentora wielokrotnie przetwarza pozyskaną  wiedzę za pomocą uszu, dłoni, języka w celu jej utrwalenia co zachęca i motywuje do dalszych poszukiwań i eksperymentów. Dzieci mają możliwość samodzielnego dochodzenia do wiedzy bez presji oceniania oraz możliwość współpracy poprzez dzielenie się wiedzą z kolegami, a konstruktywna informacja zwrotna otrzymana od dorosłego jest kluczem w motywowaniu do dalszej nauki. Jest to efektywna organizacja procesu uczenia bez oceniania jej efektów. Uczenie się poprzez obserwacje, symboliczne rysowanie, opowiadanie ułatwia proces zapamiętywania, w konsekwencji – ułatwia strategię uczenia się. Każde dziecko osiąga zamierzony cel, każde wykona zadanie wedle określonych kryteriów, własnych możliwości poprzez myślenie wizualne, a zdobyta wiedza osiądzie w pamięci długotrwałej do wykorzystania w przyszłości. Zwinna edukacja jest najnowszym trendem edukacyjnym popartym badaniami naukowymi i doświadczeniami praktycznymi stosowanymi w systemach edukacji w Islandii, Bergen czy Londynie. To nauczanie bardziej angażujące i dostosowane do potrzeb każdego dziecka. Nauka stanie się nie tylko skuteczna, ale również interesująca, wymagająca aktywnego eksplorowania otoczenia przez dzieci,  samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Dziecko poznaje cel uczenia się i drogę do tego celu wskazaną przez kryteria sukcesu. Proponujemy rozwiązania metodyczne, które zapewniają każdemu dziecku najwyższy poziom nauczania i przygotowanie do konstruktywnej ewolucji w parze ze współczesnym światem. Poprzez przemyślane strategie Zwinnej edukacji, dzieci nabywają kompetencję wewnętrznej motywacji do uczenia się osiągając gotowość szkolną.
Zeszyty tworzone przez dzieci posłużą nauczycielowi do obserwacji kompetencji rozwojowych osiąganych w kilkuletnim procesie edukacyjnym w przedszkolu, ale także staną się pamiątką, do której ich autorzy z sentymentem będą wracać w przyszłości.