Załącznik nr 14
Do Procedury Bezpieczeństwa
w okresie pandemii COVID-19
w Przedszkolu nr 269
Szczegółowe zasady regulujące pracę Przedszkola nr 269 przy zachowaniu rygoru sanitarnego w okresie zagrożenia choroba COVID-19
od 1 września 2020 roku do odwołania
Do przestrzegania wytycznych zobowiązani są rodzice,
pracownicy przedszkola oraz dyrektor
-
Dyrektor – ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny w przedszkolu; zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci i pracy, odpowiada za organizację pracy; wdraża zalecenia i dyspozycje Ministerstwa Zdrowia, GIS, MEN i organu prowadzącego; opracowuje regulaminy i instrukcje związane z zapewnieniem bezpieczeństwa.
-
Nauczyciele i pracownicy administracyjno – obsługowi przedszkola – są zobowiązani
do rzetelnego realizowania zadań związanych z powierzonym stanowiskiem; są zobowiązani
do przestrzegania wytycznych; przestrzegania nakazu przydziału do danej grupy i przestrzegania zakazu: grupowania, rotowania pomiędzy grupami, nieuzasadnionego przemieszczania się po przedszkolu. -
Rodzice – są zobowiązani do ścisłego przestrzegania wytycznych; prowadzenia wnikliwej obserwacji dzieci pozwalającej na dostrzeżenie symptomów zakażenia koronawirusem; przekazywania dyrektorowi istotnych informacji o stanie zdrowia dziecka; zaopatrzenia dziecka
w indywidualną ochronę nosa i ust podczas drogi do i z przedszkola; nieprzyprowadzanie dziecka do przedszkola, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji; wyjaśnienie swojemu dziecku sytuacji i stosowanie zasady krótkiego pożegnania; kontaktuje się z nauczycielem telefonicznie, mailowo lub poprzez kontakt osobisty z zachowaniem odległości 1,5 m (stojąc w strefie bezpieczeństwa); przypominanie dziecku o podstawowych zasadach higieny; każdorazowe dezynfekowanie rąk, zasłanianie nosa i ust podczas pobytu w przedszkolu.
Organizacja pracy przedszkola
-
Przedszkole czynne jest w godzinach od 7.00 do 17.30 – realizując zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.
-
W grupie może przebywać do 25 dzieci pozostających w tych samych pomieszczeniach służących do wypoczynku, spożywania posiłków, zabawy.
-
Dzieci z grup nie powinny się łączyć, mieszać, spotykać.
-
Każda grupa ma wyznaczoną i przydzieloną salę, w której przebywa każdego dnia – przydział sali jest stały i niezmienny.
-
Opiekę nad każdą grupą w jednym czasie sprawuje nauczyciel, pomoc nauczyciela/woźna, którzy obowiązkowo utrzymują dystans pomiędzy sobą wynoszący 1,5 m.
-
Przydział nauczycieli i pomocy nauczycieli do grup jest stały i niezmienny – przy założeniu, że wszyscy nauczyciele przystępują do pracy z dziećmi.
-
Z opiekunami danej grupy nie kontaktują się pracownicy pozostałych pionów: pracownicy kuchni, pracownicy administracji, dozorcy.
-
Wykonanie ewentualnych napraw dozorcy mogą dokonywać w sali wtedy, gdy nie ma w niej dzieci (najlepiej po godzinach pracy oddziału).
-
Od 1 września 2020 roku do odwołania w przedszkolu nie będą organizowane imprezy okolicznościowe.
-
Dzieci przebywając w przedszkolu będą:
-
Bardzo często wykonywać czynności higieniczne i samoobsługowe pod nadzorem nauczyciela i pomocy nauczyciela/woźnej – realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego w obszarze fizycznym
-
Korzystać z zabawek, jednak ograniczonych do takich, które łatwo można dezynfekować
-
Uczestniczyć w zajęciach i zabawach proponowanych przez nauczycieli
-
Korzystać z przedszkolnego placu zabaw, spacerować po przedszkolnym terenie – przy zachowaniu następujących zasad:
-
grupy nie mieszają się,
-
każda grupa ma swoją wydzieloną strefę w ciągu dnia,
-
zabawki na placu zabaw są codziennie dezynfekowane,
-
piaskownice są wyłączone z użytkowania.
-
Siedzieć przy posiłkach i w czasie zabaw stolikowych w miarę możliwości w bezpiecznej odległości
-
Dzieci przebywając w przedszkolu nie będą:
a) przynosić swoich zabawek z domu, rowerków, hulajnóg,
b) podawać ręki na powitanie,
c) myć zębów
Zakres dostosowania przedszkola do obowiązujących wymagań
Zasady bezpieczeństwa i higieny:
-
ograniczenie do minimum przebywania w przedszkolu osób z zewnątrz,
-
wydzielenie strefy bezpieczeństwa w szatni przedszkola: w strefie może przebywać tylko
1 osoba lub 1 rodzic z dzieckiem. jeśli szatnia jest już zajęta należy czekać na wejście przed budynkiem (nie bezpośrednio przy drzwiach) należy zachować między stojącymi odstęp
1,5 m, -
umieszczenie płynów dezynfekujących i rękawiczek jednorazowych przy drzwiach przedszkola,
-
wyposażenie pracowników w maseczki, przyłbice, rękawiczki, fartuchy z długimi rękawami,
-
wyposażenie łazienek dzieci w mydło (ph 5,5-7), papier toaletowy, ręczniki papierowe,
-
usunięcie z sal miękkich kanap i foteli, zabawek i pomocy trudnych lub niemożliwych do dezynfekcji,
-
utrzymywanie w czystości sal i ciągów komunikacyjnych, w tym mycie i dezynfekowanie powierzchni dotykowych i płaskich podłóg, poręczy, klawiatur, telefonów, klawiatury domofonu, klamek, włączników, zabawek, blatów stołów i szafek, krzeseł, zabawek, itd.,
-
codzienne dezynfekowanie zabawek i sprzętu sportowego znajdującego się na placu zabaw,
a tego którego nie da się skutecznie zdezynfekować oznaczenie taśmą i zabezpieczenie przed używaniem, -
wietrzenie sal co godzinę w ciągu dnia, a także przez 60 minut wszystkich sal, w których przebywały dzieci – po godzinie 17.30,
-
wyznaczenie i przygotowanie pomieszczenia do odizolowania osoby w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych – gabinet metodyczny,
-
wydanie pracownikom zakazu: grupowania, rotowania pomiędzy grupami, nieuzasadnionego przemieszczania się po przedszkolu,
-
nakaz noszenia maseczek / przyłbic przez pracowników, rodziców i osoby obce przebywających w strefie ogólnej,
Przyprowadzanie dziecka do przedszkola
Do przedszkola wchodzimy wejściem od parkingu
-
Dziecko idzie do przedszkola bez żadnych niepotrzebnych rzeczy i bez zabawek.
-
Do przedszkola można przyprowadzić tylko dziecko zdrowe, bez żadnych oznak chorobowych.
-
Dyrektor może odmówić przyjęcia dziecka, u którego pracownik przejmujący dziecko zauważył niepokojące objawy.
-
Nie dajemy dziecku żadnych produktów spożywczych (żelki, cukierki, wafelki, itp.)
-
Nie wolno przyprowadzić do przedszkola dziecka, jeżeli w domu przebywa ktoś na kwarantannie lub w izolacji.
-
Rodzice są zobowiązani do uaktualnienia numerów telefonów: przy przyjściu dziecka do przedszkola i przy każdej zmianie.
-
Sposób postepowania przy przyprowadzeniu dziecka do przedszkola
-
Rodzicu:
-
musisz mieć na twarzy maseczkę i rękawiczki,
-
dziecko powyżej 4 r.ż. także powinno mieć maseczkę w czasie drogi do przedszkola,
-
wejdź z dzieckiem do przedszkola i zatrzymaj się w oznakowanej strefie bezpieczeństwa – nie przekraczaj wyznaczonej linii,
-
zdezynfekuj ręce płynem przy użyciu dozownika łokciowego znajdującego się przy drzwiach wejściowych,
-
czekaj na pracownika,
-
pracownik zmierzy dziecku temperaturę przy użyciu bezdotykowego termometru: wyniki pomiarów nie będą nigdzie odnotowywane jeśli dziecko będzie miało podwyższoną temperaturę (powyżej 37,5°C) będziecie musieli powrócić do domu –
jeśli nie wyrażasz zgody na pomiary temperatury nie możesz przyprowadzać dziecka do przedszkola, -
jeśli temperatura nie budzi zastrzeżeń pracownik przejmuje dziecko (po waszym krótkim pożegnaniu) – a ty idziesz do pracy,
-
pracownik udaje się z dzieckiem do szatni, tam pomaga dziecku przebrać się,
a następnie pracownik przekazuje je nauczycielowi – wg dokonanego przez dyrektora przydziału, -
pierwszą czynnością dziecka po wejściu do sali jest umycie rąk pod kontrolą nauczyciela.
-
W czasie przyprowadzania dziecka należy ograniczyć do minimum rozmowy z pracownikiem, sprawnie wykonywać czynności tak, aby nie blokować dojścia pozostałym, czekającym na zewnątrz.
-
Odpowiedzialność przedszkola rozpoczyna się z chwilą przekazania dziecka pracownikowi.
Odbieranie dziecka z przedszkola
-
Dziecko należy odebrać najpóźniej do godz. 17.30.
-
Sposób postepowania przy odbieraniu dziecka
-
Rodzicu:
-
musisz mieć na twarzy maseczkę i rękawiczki,
-
pamiętaj o nowej (czystej) maseczce dla dziecka, jeżeli ma ono więcej niż 4 lata,
-
zdezynfekuj ręce płynem przy użyciu dozownika łokciowego znajdującego się przy drzwiach wejściowych,
-
wejdź do przedszkola i zatrzymaj się w oznakowanej strefie bezpieczeństwa –
nie przekraczaj wyznaczonej linii, -
pracownik może sprawdzić twój dowód osobisty – z bezpiecznej odległości, pójdzie po dziecko, a ty czekaj na pracownika (pomoc nauczyciela),
-
pracownik idzie do sali po dziecko, przejmuje je od nauczyciela (wraz z informacjami, które nauczyciel chce przekazać rodzicowi uznane przez niego za ważne i niezbędne) – dziecko samodzielnie ubiera się w szatni,
-
pracownik przyprowadza dziecko rodzicowi – bez podawania ręki, bez brania na ręce,
-
przekazuje ewentualne informacje pozyskane od nauczyciela,
-
zakładasz maseczkę dziecku (powyżej 4 r.ż.) i wychodzisz.
-
Odpowiedzialność przedszkola kończy się z chwilą przekazania dziecka rodzicowi.
-
Przy odbieraniu dziecka należy ograniczyć do minimum rozmowy z pracownikiem, sprawnie wykonywać czynności tak, aby nie blokować dojścia pozostałym, czekającym.
-
W czasie oczekiwania na wejście do szatni czy po wyjściu i spotkaniu innych rodziców należy zachowywać miedzy sobą odstęp 1,5 m.
Sposób komunikowania się
-
Rodzice mogą kontaktować się z dyrektorem i nauczycielami telefonicznie i mailowo.
-
W wyjątkowych sytuacjach rodzice mogą poprosić o rozmowę z nauczycielem grupy:
-
stojąc w strefie bezpieczeństwa,
-
gdy będzie możliwe zapewnienie opieki pozostałym dzieciom w grupie przez pomoc nauczyciela/woźną (przydzieloną do grupy),
-
Rodzice mogą poprosić o rozmowę z dyrektorem przedszkola:
-
stojąc w strefie bezpieczeństwa,
-
w wyjątkowych sytuacjach (np. przy rozmowie wymagającej poufności) dopuszcza się możliwość rozmowy z dyrektorem w gabinecie, po wcześniejszym umówieniu telefonicznym (włącznie z ustaloną godziną),
-
Pomoce nauczyciela w czasie przekazywania dziecka rodzicom (przy odbiorze) będą przekazywać także informacje od nauczyciela, uznane przez niego za ważne i niezbędne.
Organizacja żywienia dzieci i pracowników w przedszkolu
z zachowaniem reżimu sanitarnego
-
Wyżywienie w przedszkolu w dalszym ciągu składa się z 4 posiłków wydawanych w godzinach:
-
– śniadanie, 10.00 – II śniadanie, 12.00 – obiad, 14.30 – podwieczorek.
W wyjątkowych sytuacjach w przypadku dzieci z dietą, których rodzice/opiekunowie przynoszą produkty lub gotowe posiłki zobowiązani są do korzystania z naczyń/opakowań jednorazowych. (brak możliwości podgrzewania przyniesionych posiłków)
-
Za przygotowanie posiłków zgodnie z wymaganiami bezpieczeństwa i higieny, tak jak dotychczas, odpowiadają pracownicy kuchni, w tym:
-
myją i wyparzają sztućce i naczynia, zgodnie z obowiązującymi instrukcjami,
-
dezynfekują blaty robocze, taborety, krany, poręcze, powierzchnie płaskie, itd.,
-
przygotowują do wydania posiłki,
-
odbierają towar z zachowaniem szczególnych zasad bezpieczeństwa,
-
pracownicy kuchni nie mają styczności z dziećmi, nauczycielami i pomocami nauczyciela/woźnymi przydzielonymi do grup.
-
Pracownikom (poza pracownikami kuchni) nie wolno przekraczać wyznaczonej linii, tj. drzwi wejściowych do korytarzyka przy kuchni – na I piętrze.
-
Wyznaczeni pracownicy obsługi:
-
myją i dezynfekują wózki kelnerskie przed każdym wydaniem kolejnego posiłku i po przejęciu wózka z brudnymi naczyniami,
-
potrzebne naczynia i sztućce wykładają na wózki kelnerskie, gotowy wózek wyprowadzają na główny korytarz, skąd odbierają je pomoce nauczycieli/woźne z grup,
-
naczynia brudne po posiłkach, ułożone na wózkach, z sal wywożą pomoce nauczycieli/woźne i zostawiają za drzwiami sali na holu, skąd zabierają je wyznaczeni pracownicy obsługi.
-
Pomoce nauczyciela/woźne odpowiadają za przygotowanie sali do posiłku i rozdzielanie ich dzieciom:
-
przed i po każdym posiłku myją i dezynfekują blaty stołów, przy których siedzą dzieci
i dorośli, poręcze krzeseł, także podłogę,
-
przy każdym posiłku i na każdym stole wykładają do dyspozycji dzieci chusteczki higieniczne.
Zadania nauczycieli i pracowników obsługi wynikających z rygoru sanitarnego
-
Nauczycielowi sprawującemu opiekę nad dziećmi danej grupy przydziela się dodatkowe zadania na czas obowiązywania procedury.
-
Wyjaśnianie dzieciom zasad bezpieczeństwa obecnie obowiązujących w przedszkolu i celu ich wprowadzenia.
-
Zawarcie umów z dziećmi i ich konsekwentne respektowanie.
-
Organizowanie zajęć w sposób gwarantujący bezpieczeństwo dzieciom, sobie i pomocy nauczyciela/woźnej – w tym:
-
nie podawanie ręki na powitanie,
-
częste i regularne mycie rąk przez dzieci pod kontrolą nauczyciela lub pomocy nauczyciela/woźnej,
-
wzmożenie kontroli mycia rąk przez dzieci po skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem i po powrocie z podwórka,
-
dawanie przykładu swoją osobą, częste pokazy właściwego mycia rąk,
-
zwracanie uwagi na nie dotykanie przez dzieci oczu, nosa i ust,
-
uczenie zasłaniania ust i nosa przy kaszlu i kichaniu (wypracowanie zasady zasłaniania twarzy w łokieć lub w chusteczkę),
-
wydawanie dzieciom wody z dystrybutora (tylko pod kontrolą nauczyciela),
-
prowadzenie zabaw ruchowych przy otwartych oknach,
-
korzystanie z szatni w jednym czasie tylko przez 1 grupę,
-
korzystanie z placu zabaw w wyznaczonej dla grupy strefie / w wyznaczonych dla grupy godzinach oraz korzystanie ze sprzętu, który nie jest otoczony taśmą unikanie organizowania większego skupiska dzieci.
-
Po przejęciu dziecka od pracownika (pomocy nauczyciela/woźnej) nauczyciel udaje
się z dzieckiem do łazienki, gdzie myje ręce zgodnie z instrukcja mycia rąk (jest to I czynność dziecka po przekroczeniu progu sali). -
Dokonywanie pomiaru temperatury dziecka, w sytuacji zaobserwowania jego złego samopoczucia, a także obowiązkowo przed powrotem dziecka do domu (przed wydaniem do szatni).
-
Kontrolowanie wykonywania przez pomoc nauczyciela/woźną zadań związanych z myciem
i dezynfekcją sprzętu, zabawek i wykorzystywanych pomocy w sali (np. piłki, skakanki, obręcze). Usuwanie przedmiotów i sprzętów, których wg nauczyciela nie można skutecznie zdezynfekować.
-
Pomoce nauczyciela przydzielone do grup wykonują dodatkowe obowiązki:
-
mycie i dezynfekowanie sprzętu, pomocy, zabawek, powierzchni dotykowych i powierzchni płaskich w sali i przydzielonym rewirze, zgodnie z ustaloną w harmonogramie częstotliwością oraz systematyczne prowadzenie rejestru tych czynności
-
co najmniej raz na godzinę wietrzenie przydzielonej sali
-
udzielanie pomocy nauczycielowi w zakresie kontroli mycia rąk przez dzieci, dokonywania pomiaru temperatury dziecka, w sytuacji zaobserwowania jego złego samopoczucia
-
przejmowanie i wydawanie dzieci w trakcie przyprowadzania i odbierania ich przez rodziców
-
przygotowywanie stołów i krzeseł w sali do posiłku – mycie i dezynfekowanie blatów, poręczy krzesełek.
-
rozdzielanie posiłków dzieciom w sali – dbanie o zachowanie odległości pomiędzy siedzącymi dziećmi
-
mycie i dezynfekowanie blatów, poręczy krzesełek, podłogi po posiłkach.
-
-
Dyrektor wyznacza pracowników obsługi, którzy:
-
myją i dezynfekują wózki kelnerskie przed każdym wydaniem kolejnego posiłku i po przejęciu wózka z brudnymi naczyniami.
-
myją i wyparzają sztućce i naczynia, zgodnie z obowiązującymi instrukcjami,
-
dezynfekują ciągi komunikacyjne,
-
dezynfekują ogród przedszkolny.
-
Wykaz dokumentów wykorzystywanych w trakcie pracy i potwierdzających jej wykonanie stanowią załączniki do Procedury oraz
-
Przydział do grup i rozkład czasu pracy nauczycieli i pracowników administracji
i obsługi -
Dzienniki zajęć