Logopeda

Pan Maciej Ziomek pracuje w naszym przedszkolu w poniedziałki i środy 

  • We wrześniu zostaną przebadane wszystkie 4- i 5-latki. Rodzice otrzymają informację o wynikach badań.
  • Warunkiem rozpoczęcia terapii logopedycznej jest nawiązanie współpracy rodziców z logopedą. Bardzo ważne dla powodzenia terapii jest systematyczne powtarzanie z dzieckiem zaleconych ćwiczeń.
  • Dzieci 3-letnie zostaną zbadane po zakończeniu okresu adaptacyjnego.
  • W razie pytań i wątpliwości zapraszam na konsultacje logopedyczne dla rodziców (w godz popołudniowych). Informacje na temat terminów są systematycznie umieszczane na tablicach ogłoszeń.

Ćwiczenia artykulacyjne

  • · wysuwanie języka na zewnątrz i cofanie w głąb jamy ustnej; język nie powinien dotykać warg;
  • wysunięcie języka z jamy ustnej i wykonywanie ruchów wahadłowych od jednego kącika ust do drugiego; język nie powinien dotykać warg, należy także unikać współruchów szczęki dolnej;
  • język wysunięty z jamy ustnej, na przemian przyjmuje kształt łopaty (szeroki) i grotu (wąski);
  • zaginanie wysuniętego języka w kształcie miseczki (język szeroki);
  • unoszenie wąskiego języka możliwie najwyżej w kierunku nosa;
  • zaginanie czubka języka do góry i do dołu; język nie dotyka warg, buzia szeroko otwarta;
  • oblizywanie zewnętrznej powierzchni zębów górnych przy zamkniętych ustach;
  • oblizywanie wkoło warg (usta szeroko otwarte);
  • przy szeroko otwartych ustach – dotykanie na zmianę górnych i dolnych zębów;
  • przy otwartych ustach – język dotyka na zmianę ostatnich zębów trzonowych górnych i dolnych, po obu stronach szczęki (należy unikać współruchów żuchwy);
  • przy otwartych ustach – dotykanie czubkiem języka różnych punktów na podniebieniu (tzw. liczenie gwiazdek na niebie) oraz przesuwanie językiem po podniebieniu w przód i w tył (tzw. malowanie sufitu);
  • zwijanie języka w rulonik;
  • przy otwartych ustach – oparcie czubka języka o dolne siekacze i unoszenie jego środka (tzw. koci grzbiet);
  • kląskanie;
  • uderzanie czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy otwartych ustach.

Ćwiczenia artykulacyjne na „wesoło”:

  • Jedzenie słonego paluszka (długiego żelka, makaronu spaghetti) bez pomagania sobie rękami. Mają pracować tylko wargi.
  • Zabawa w dźwig – przenoszenie towarów (np.: cukierków, winogron) z jednego talerzyka na drugi za pomocą warg.
  • Łowienie płatków kukurydzianych (np. Cornflake) przy pomocy języka. Językiem łowimy po jednym płatku i następnie zjadamy. Płatki bardzo łatwo przyklejają się do języka.
  • Odrywanie wargami kawałków liści sałaty.
  • Picie za pomocą rurki np.: gęstego soku.
  • Rozsmarowanie na talerzyku jogurtu (Nutelli, kajmaku) język ma wylizać (wyczyścić) talerzyk.
  • Oblizywanie „wąsów” – oblizywanie buzi posmarowanej miodem (nutellą, jogurtem, bitą śmietaną).
  • Zlizywanie z podniebienia czekoladki – najpierw przyklejamy do podniebienia kawałek czekoladki (chrupki, cukierka), następnie dziecko językiem zlizuje smakołyk.
  • Posmarowanie czymś smacznym kącików ust – dziecko ma językiem sięgać raz do jednego, raz do drugiego kącika ust.
  • Lizanie lodów (lizaków) czubkiem języka (od dołu do góry).
  • Zabawa w kotka – picie językiem mleka (wody, soku).
  • Jedzenie, gryzienie twardych owoców i warzyw – marchewki, jabłka, kalarepy.
  • Picie rzadkiego kisielu – przed połknięciem zwarcie zębów i uśmiech.